I, Robot by Isaak Asimov_Gloria and Robbie (part_1)

Read the chapter Robbei (from the beginning to the words "when the interruption came"- page 6) and complete the following exercises:
Gloria and Robbie

Vocabulary:
chubby – пухленький
forearm – предплечье
to lean – опираться
recess – углубление, ниша
profound – глубокий, полный
incessant – непрерывный
to pout – надувать губы
dismay – тревога
to pant – задыхаться
to dodge – увернуться
void – пустота
disheveled – взъерошенный, растрепанный
to squat – присесть на корточки
ponderously – грузно
coaxing – уговаривания
appallingly – угрожающе
scant – слабый, недостаточный
enchanting – очаровательный
irrefutable – неопровержимый
current – поток
blunt – тупой
sped – ускорившийся
to evoke – вызывать
flushed – покрасневший
tumbled – падать
intermittent – прерывистый
rapidly – мгновенно
to compose oneself – собираться
elaboration – разработка

Task 1.  Answer the questions:
1. Who are Gloria and Robbie?
2. What did Gloria and Robbie do in the yard?
3. How does the author describe Robbie’s appearance?
4. Explain why the author uses these phrases “the basest ingratitude”, “gross unfairness” and “unjust accusation” to describe Gloria’s behavior.

 Task 2.

Onomatopoeia is the naming of a thing or action by a vocal imitation of the sound associated with it (as buzz – жужжать, hiss – шипеть). Some more examples of Onomatopoeia: a duck: quack; a frog: croak; a cat: mew or meow; a sheep: baa; a pig: oink; a cow: moo; a dog: bark or howl; a lion: roar; a cock: cock-a-doodle-doo.
So a lot of new verbs appeared in the English language: bleat –блеять; bray – кричать (об осле); buzz – жужжать; chatter – стрекотать (о сороке); cluck – кудахтать; crow – кукарекать; grunt – хрюкать; hiss – шипеть (о змее); purr – мурлыкать; neigh – ржать;  squeak – пищать (о мыши); trumpet – трубить (о слоне).
Now find in the text all the words relating to the sound of animals and things.

Task 3.  Arrange the words in the pairs of synonyms: to look, to taunt, to spank, to gaze, to sing, to blow up, pace, to mock, to shriek, stride, alarm, to scream, to slap, to chant, dismay, to pout

Task 4. Organize the verbs into groups relating to: face, movements, sounds: to squeal, to veer, to wrinkle, to crinkle, to shrill, to blink, to crane, to dash, to past, to scurry, to pout, to dodge, to inch, to crawl, to withdraw, to whirl, to run, to press, to shout , to emerge, to shriek.
face

movements
sounds
  
Task 5. Find in the text the English for:
получить лучший угол обзора

ничтожное ползание

нижайшая неблагодарность

слегка подражая жестам матери

цветной зонтик

полная несправедливость

несправедливое обвинение

играть козырями

катушки высокого сопротивления

воздушные горки

неопровержимая логика

неустрашимое мужество

совершенно бесхитростно

сломя голову


No comments: